Background

Saturday, November 23, 2013

Fatih Var Mi? (Fateh ada ke?)

Short post before sleep.
Sekarang tengah hangat tentang kisah Ahmad Ammar yang sangat hebat. Baca kisah peribadi dia dan sikap dia, kita tau dia bukan calang2 orang. Yang paling saya cemburu, dia dapat dimakamkan bersama-sama para sahabat Nabi. Di tempat Abu Ayyub Al Ansari. Sungguh aku cemburu.

Aku pun peminat setia Sultan Muhammad Al Fateh. Tapi minat Ammar pada Al Fateh lagi hebat. Dia kaji..kaji..kaji lebih mendalam. Aku ni baca surface je pun dah menggila minat ke Al Fateh, Ammar apatah lagi kan. Aku sangat excited and attracted dengan kisah naik turun kerajaan Islam setelah kepimpinan khulafa ar Rasyidin. Tapi excited Ammar lagi hebat hingga mengabdikan seluruh hidup dia dengan sejarah dan bahan2 bacaan yang tak tercapai untuk aku baca. Semua semangat tu membawa dia ke bumi Turki dan akhirnya syahid di sana.

Catatan terakhir Ahmad Ammar dalam fb:
"Sesungguhnya Allah mmbeli org2 mukminin, diri mrk serta harta mrk dgn syurga" : Surah atTaubah:111 

Ayah dia cakap pada shbtnya..
"ini bukan anak yg pkcik didik ni, mesti ad org lain yg didik dia smp ke tahap ini.". See..ayah dia sendiri cam susah nak percaya.

Bila baca post dari sahabat dia, no wonder la kenapa dia amik course History dari banyak2 course yang power. n Turki telah menjadi negara pilihan dia compared to other country sebab kat situ la banyak bersemadi sejarah2 Islam. Dia tau sejarah Islam, Naik turun Islam, sebab tu dia ada rasa inquiry utk discover more tentang Islam apatah lagi kisah Al fateh yang sgt inspiring. Now i know, no wonder why he joined RMC and further studies in history course at Turki. Semuanya kerana semangat JIHAD yang mengalir dalam diri dia. Dia joined RMC tu pun aku rasa sebab dia nak menjiwai semangat tentera. Dulu2, banyak tentera2 yang berjuang untuk Islam. Yaa, we are here to be khalifah. Pejuang agama Allah. If you know what i mean...urm..

Seronok sebenarnya bila baca sejarah Islam. Baru kita tahu dari mana asal usul kita. Lama dah aku tinggal buku2 macam ni. Kena cari balik nieh..!!

No comments:

Post a Comment